تحولات لبنان و فلسطین

۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۰
کد خبر: 1021239

آرمان‌های پرتکرار شهید سنوار

دکتر عباسعلی رهبر، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

در حالیکه رهبران غربی در پی شهادت سنوار از پایان جنگ و آزادی گروگان های اسراییلی و صلح پایدار (به نفع اسراییل) سخن می گویند باید گفت که به رغم تصور دشمن امروز مقاومت همچنان پرقدرت و تعیین کننده است.

یحیی سنوار  به عنوان مغز متفکر عملیات 7 اکتبر، تحت تعقیب ترین عضو گروه حماس در نوار غزه طی جنگ یک سال اخیر بوده است که از سوی رژیم صهیونیستی 400000 دلار جایزه برای مرده یا زنده او تعیین شده بود. وی که پس از ترور ناجوانمردانه  اسماعیل هنیه در تهران در 31 ژوئیه به عنوان رئیس دفتر سیاسی این گروه انتخاب شد سرانجام به ارزوی دیرین خود رسید که حتی نحوه شهادت وی که نه در دل تونل ها بلکه بر روی زمین غزه بود نیز به الگویی از مبارزه با دشمن اشغالگر بدل شد.

ارزیابی‌های اطلاعاتی اسرائیل از زمان زندان او (رهبر حماس 23 سال را در زندان اشغالگران سپری کرده بود)، آقای سینوار را به عنوان یک رهبر « مقتدر، با نفوذ» توصیف می‌کند که «توانایی‌های غیرمعمول در استقامت» و توانایی «رهبری کامل » داشت. یحیی در طول مدتی که در زندان بود، خود را به عنوان یک رهبر در میان زندانیان قرار داد و یک سری اعتصاب غذا را برای درخواست شرایط بهتر رهبری کرد. علاوه بر این سنوار به تمام معنا مرد عمل در میدان  مقاومت بود. ارتش رژیم پیشتر و در راستای جنگ روانی علیه مقامات حماس، ویدئویی را منتشر کرده بود که  گفته می شد رهبر حماس به همراه یک زن و سه کودک از طریق یک تونل هدایت می شود. اما زمان ثابت کرد او همواره  در میدان اصلی جنگ برای پیروزی مقاومت قدم برداشته است.

او اهل مطالعه و دشمن شناس بود. زمان حضور در زندان، چندین کتاب درباره دستگاه امنیتی اسرائیل ترجمه کرد و مانند بسیاری از اسرای فلسطینی، چندین اثر خود را با قاچاق از زندان منتشر کرد. یکی از این آثار، رمان نیمه اتوبیوگرافیک خار و میخک او بود که درباره یک مرد جوان فلسطینی است که پس از جنگ 1967 در اشغال اسرائیل حرکت می کرد. به گفته یکی از حدود 240 گروگانی که در 7 اکتبر دستگیر شده بود و در جریان تبادل بین حماس و اسرائیل در ماه نوامبر آزاد شد، سینوار در اوایل جنگ از اسیران در شبکه تونل غزه دیدن کرد. او به زبان عبری بی عیب و نقص به گروه گفت: "سلام، من یحیی سینوار هستم. شما در اینجا بیشترین محافظت را دارید. هیچ اتفاقی برای شما نخواهد افتاد."

سنوار  دارای شجاعتی کم نظیر بود. سال 2021، اندکی پس از چهارمین جنگ بین حماس و اسرائیل از سال 2008 و پس از سوء قصد به جانش، وی در یک کنفرانس خبری زنده در قلمرو ساحلی، آشکارا دشمن صهیونیست را برای ترور به چالش کشید. او گفت: «وقتی اینجا تمام شد، بیشتر سفرم به خانه را پیاده خواهم رفت. من این را در 10 دقیقه تمام می کنم و 10 دقیقه دیگر طول می کشد تا آماده رفتن شوم، سپس 20 یا 30 دقیقه پیاده روی خواهم کرد. این تقریباً یک ساعت یا 3600 ثانیه است. برای اسرائیل کافی است که یک هواپیما را مسلح کند و آن را پرتاب کند.» "با این حال، من پلک نمی زنم." اندکی پس از کنفرانس خبری، شبکه های تلویزیونی فلسطینی تصاویری از رهبر حماس پخش کردند که با اعتماد به نفس در خیابان های غزه قدم می زد و در محاصره دستیاران و محافظان امنیتی در حالی که شادمانه با حامیانش احوالپرسی می کرد و دست می داد.

مردمی با مشخصات بالا طی یک سال اخیر طوفانی علیه صهیونیست ها به پا کرد و ضربه‌ی جبران‌ناپذیر هفتم اکتبر نویدبخش فروپاشی قطعی رژیم جعلی شد. این حماسه ثابت کرد که بازدارندگی رژیم اسرائیل مختل شده است. حضرت آیه الله خامنه ای می فرمایند که" امروز قدرتِ بازدارندگی رژیم صهیونیستی به پایان رسیده؛ همان چیزی که ده‌ها سال پیش، بِن‌گوریون ــ یکی از مؤسّسین اصلی و نخست‌وزیر این رژیم ــ هشدار داد. او گفت که هر وقتی قدرت بازدارندگی ما به پایان برسد، ما نابود خواهیم شد.

طوفان الاقصی بار دیگر مسئله فلسطین را به عنوان مهمترین مسئله جهان مطرح کرد. بدون تردید اکنون مسئله فلسطین به رمز و نمادی برای همه آزادی خواهان جهان تبدیل شده است و ملت فلسطین و مسئله آنها در سایه طوفان الاقصی توانست به طور بی سابقه‌ای افکار عمومی جهانی را به سوی خود جلب کنند. در حالیکه رهبران غربی در پی شهادت این مجاهد قهرمان از پایان جنگ و آزادی گروگان های اسراییلی و صلح پایدار (به نفع اسراییل) سخن می گویند باید گفت که به رغم تصور دشمن امروز مقاومت همچنان پرقدرت و تعیین کننده است. بنابر فرمایش مقام معظم رهبری  "مقاومت، زنده، سرحال، آماده؛ آن رژیم، خسته، سرافکنده، پشیمان و داغ باطله‌ی «جنایت‌کار» به پیشانی‌اش خورده؛ این وضعی است که امروز وجود دارد".

طبق بیان حضرت ایت الله خامنه ای کسی چون سنوار که عمری را به مبارزه با دشمن غاصب و ظالم گذرانده است، سرانجامی جز شهادت شایسته‌ی او نیست. فقدان او و دیگرانی همانند سید حسن نصرالله قطعا برای جبهه‌ی مقاومت دردناک است، ولی این جبهه با شهادت برجستگانی چون شیخ احمد یاسین، فتحی شقاقی، رنتیسی و اسماعیل هنیّه از پیشروی باز نماند، و با شهادت سنوار هم کمترین توقّفی نخواهد داشت؛ باذن الله. حماس زنده است و زنده خواهد ماند. تا زمانی که اشغال و تجاوز وجود دارد، مقاومت پایدار خواهد بود، زیرا شهداء زنده  بوده و منبع الهام برای  مسلمانان و  آزادیخواهان باقی می مانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.